tiistai 24. helmikuuta 2015

Kun äiti innostuu leipoon!

Onko teille iskenyt leipomis intoa?

Ajattelin kertoo teille vähän siitä kuinka mulla tulee kauheesti kausia kun innostun leipomaan.

Tää kaikki alko oikeestana syksyllä 2013. Tarkemmin joulukuussa kun aloin oleen Lassilla aina kun tulin työharjottelusta kankaanpäästä. Eka vaihe mulla oli ku keksin että lätyt on helppoja tehä ja niistä saa samalla reseptillä joko makeeta jälkkäriä, tai suolasta syötävää.

 Leivoin sillon tosi paljon kun olin kankaanpäästä "lomilla" to ilta- ma aamu :) leivoin kauken laista. Tosin enimmäkseen makeita. 

Makeita piirakoita:
- kananmuna tai kaks
- valmis murotaikina pohja
- kermaviiliä
- mamman tekemää hilloo
Kyllä näin helppo ohje. Ja tosi nopee tehä. Tein mustikka piirakkaa, vadelmapiirakkaa, omenapiirakkaa ja vaikka mitä. Hillon lisäks voi laittaa pelkkiä marjoja tai marjoja ja hilloo. Ihan oman maun mukaan. 

Lätyt kuten aikasemmin sanoin:
- perus lättyohje
-makeissa hilloo ja kermavaahtoo
-suolasissa kinkkua, kanaa tai jauhelihaa
-tomaattia
-sipulia

Perus sämpylöitä tuli tehtyä usein. Tein niistä niin täyttävän isoja, että Lassin oli hyvä ottaa töihin kullekkin tauolle yks sämpylä, eikä ollu nälkä töissä. 

Tää lätty piirakka into kesti oikeestaan joulukuun-tammikuun puolivälin. Sit rupesin urakalla tekeen muuttoo nekalan "poikamiesboxista" Lassin tykä virallisesti. 

Sit siinä maalis-huhtikuun aikana rupesin tekeen täytekakkuja. Käytin niissä valmis kakkupohjia. Mutta täytteet vaihteli. Millon oli mansikkaa ja mion kuningatar hilloo. Päällä oli aina mansikkaa. :) Ja teinkin hienon mansikka kakun, kun kutsuttiin Lassin eno ja hänen vaimo kylään kun kerrottiin Neidin plussatusta raskaustestistä. :) 

Sit mun leipomis into hiukan laantu kun pääsin töihin työssäoppimisen lomassa maaliskuun alussa kun vaihdoin kankaanpäästä ylöjärvelle. Ja siinä menikin sitten parikuukautta ihan hurahtaen ja toukokuussa aloin työskenteleen ärrällä ihan niinkun vuosisitten kesällä. Heinäkuun lopulla aloin tekeen töitä kahella ärrällä ja olin lähestulkoon 7 päivää viikosta töissä. Mulla oli pahimpien helteitten aikaan muutama mega päivä. Aamulla 8.45 koivistonkylään ja sieltä pääsin 14.45 ja 16.00 alkokin sit jo hämeenkadun ärrällä työs josta pääsin 23.30 kotiin. eli tein melki 13,5h töitä. ja olin kumminkin jo viidennellä kuulla raskaana. No se kyllä sit kostautukin. Olin ihan irtipoikki väsy. Mutta painaa painaa jaksaa jaksaa marraskuuhun ei ollut pitkä aika. 

Raskauden aikana muutenkin toi into leipomiseen oli nollissa. keskityin itteeni koska tiesin että lepo ja itseni hemmottelu jää vähälle kun neiti saapuu maailmaan. Ja viimeset kaks viikkoo olinkin ihan väsy ja makasin vaan sängyssä. :/ Ja kävin kävelemässä ideaparkissa. :) 

Joulun alla 2014 tein aika paljon pipareita ja joulutorttuja. Ja riisipuuroo. Riisipuuro innostus on jatkunu edelleen ja se on ihan mun ykkös suosikki nami nami :) Tammikuussa tein tosi usein Viinereitä. 

Viinerit:
- mansikoita tai muita marjoja/hedelmiä.
- lehtitaikinaa
- oman maun mukaan valmiiks maustettua rahkaa. Ite käytin vaniljaa ja kuningatarta :) Valion rahkoja :) 

ja nyt oon innostunu muffineista :) 

suklaa muffineita sinisellä kuorrutteella nam nam : 

isoja muffineja valkosuklaatäytteellä ja pieniä ilman täytettä:

ja tänään tehtyjä pieniä valkosuklaa muffineja :) 



Nyt painun herkuttelemaan näitä ihanuuksia kun neiti nukkuu. Oon miettiny et jos alottaisin maaliskuun alusta joka sunnuntaisen neidin vaatepostauksen. Eli kuvaisin mitä neitillä on päällä ja kertoisin samalla miks oon valinnu ne vaatteeta ja jne. Vähän niinkun asukokonaisuus by pirpana :) Mitäs sanoisistte siitä? :) 

<3:llä Ella

4 kommenttia:

  1. Sä oot ihan hullu leipoon :D mistähän itekkin sais tollasen innostuksen kun jopa yhen vaivasen pannukakun tekeminenkin on kauheen vaivalloista :D toi pirpanan vaatepostaus kuulostaa hyvälle eli ehdottomasti sellasia :) täytyy tulla poikkeen täs joku päivä, tädillä olis vähän juttuja pikku neidille ;)♥ ikävä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän mä taidan olla :) tuu meille usein niin se tarttuu sunun ;) Ja Pirpanan vaatepostaus on tulossa :)

      Poista
  2. Itse arvostan leivonnassa itsetehtyä, sinä vaikutat hirveesti käyttävän valmisuotteita, kokeileppa joskus tehdä itse kakkupohja , murotaikina tai piirakkapohja, ei siinä kestä kuin 10 min ja taatusti on parempaa!

    En itse mainostaisi että olet kova leipoon kun et tosiaan tee sitä itse leipomiskohtaa eli tuotteen leivonnallista asiaa vaativaa kohtaa eli taikinaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toki itsetehty olisi paljon parempaa en sano etteikö olisi. Ja kakkupohja on todella helppo. Muffinseihin olen taikinan tehnyt itse. Ehkä en sitten vaan ole niin kova leipoon kun kuvittelin. Toki kaikilla on eri käsitys leipomisesta ja minulle leipomista on ollut ne mitä olen tehnyt, vaikka onkin ollut valmis pohjia yms.

      Poista